دریچه ای به جاودانگی

دریچه ای به جاودانگی

مرجع نمونه سوال .:دین و زندگی / عربی / فلسفه منطق :. متوسطه 2
دریچه ای به جاودانگی

دریچه ای به جاودانگی

مرجع نمونه سوال .:دین و زندگی / عربی / فلسفه منطق :. متوسطه 2

شهادت امام جعفر صادق(ع)



جان عالــــم فـــــدای قبــری که

غیر خورشید سایه‌بانش نیست




بغضِ غریبی گلوی عالم را می‌فشارد و سنگینی داغی جان‌سوز، بر قلب زمین زخم می‌زند...


ملائک، کوچه پس‌کوچه‌های مدینه را در پیِ مرد بی‌نظیری می‌گردند که محضرِ مبارکش، منبع فیض آسمانی بود؛ اما چه سود که اینک خوشه‌های زهرآگینِ کینه منصور، قلب سپیدش را هزار پاره کرده است.

مدینه از برکت نفس او سبز می‌شد و آفتاب صداقت از منزلگاه اندیشه‌اش برمی‌تابید. با کلامش حق را بالنده می‌کرد و با قیامش در نیمه شب‌های تاریک و با کوله‌باری از هدیه، مستمندان و بینوایان را دلشاد می‌ساخت.

چهره‌ای دوست‌داشتنی، رفتاری سنجیده و متین، سینه‌ای انبوه از یقین و تلاشی گسترده در راه دین داشت...

لقبش صادق بود و تمام گفتار و احادیثش صادقانه. وقتی بزرگواری و صداقتش مثل آفتابِ اول صبح می‌درخشید، حتی کوردل‌ترین دشمن اهل‌بیت هم به سپیدی صفاتش گواهی می‌داد...

وقتی چشمه‌ی علم و دانش جعفری، بی‌امان می‌جوشید، خواه مسلمان بودند یا نه، از گرداگردِ عالم به محضر درسش می‌شتافتند. رۆسای مذاهب در محضرش زانوی ادب می‌زدند و سرکش‌ترین دشمنانِ خدا نیز، به مقام شامخ او اعتراف می‌کردند. اینک، چگونه شیعه به رئیس مذهب خود مباهات نکند؟ حال آنکه وسعت این مکتب الهی، شرق و غرب عالم را در زیر پرچم حقانیت خود گرد آورده است.

السلام علیک یا جعفر بن محمّد الصادق (علیه‌السلام) ...



مرحوم قطب‌الدین راوندی روایت کرده است:



روزی از امام جعفر صادق علیه‌السلام سۆال کردند: روزگار خود را چگونه سپری می‌فرمایید؟

حضرت در جواب فرموند: عمر خویش را بر چهار پایه و رکن اساسی سپری می‌نمایم:

می‌دانم آنچه که روزی برای من مقدّر شده است، به من خواهد رسید و نصیب دیگری نمی‌گردد.

می‌دانم دارای وظائف و مسئولیت‌هایی هستم، که غیر از خودم کسی توان انجام آن‌ها را ندارد.

می‌دانم مرا مرگ در می‌یابد و ناگهان بدون خبر قبلی مرا می‌رباید؛ پس باید هر لحظه آماده مرگ باشم.

و می‌دانم خدای متعال بر تمام امور و حالات من آگاه و شاهد است و باید مواظب اعمال و حرکات خود باشم.

( 1- مستدرک الوسائل، ج 12، ص 172، ح 15)



ای زلال ترین بانوی دو عالم

 ای بانوی آب و آیینه! گیاهان از زمین به یاد تو سبز می رویند و شقایق ها از ازل تا ابد داغدار و زخمی هستند که دستهایی نامهربان بر شانه های فدک زدند. هر دری را که می بینم دردی در من جوان می شود و زخمی کبود در من جوانه میزند.

ای زلال ترین بانوی دو عالم! ای که تاریخ نامت را به احترام می نگارد و من تمام جغرافیا را به یاد تو محترم می شمارم، ای زلال تر از نسیم و ای ماناتر از عشق! هرگاه نام تو بر زبانم می وزد جانی دوباره در من ریشه می دواند و اندوهی جانکاه زبانه می کشد. می دانم هیچ سنگی لایق آن  نبوده است که بر مزارت بنشیند و از این رو تنها خورشید بر مزار تو سایه بان است.

هان ای «مادر پدر» نام تو را  می برم ، زبان زمستانیم شکوفه می زند، سلولهای صخره ای ام آواز میخوانند کلمات مچاله شده ام دهان به دهان میگردند و جهان را شیرین میکنند. تو در کدامین نقطه جغرافیا خورشید شده ای؟ در کدامین دریا مرواریدی ؟ باکدام ابر، از کدام سمت می باری که درختان به احترام باریدنت سبز ایستاده اند؟

ای بانوی زلال! دریا مهاجر است، رودها مهاجرند، تنها اندوه توست، تنها زخم پهلوی توست که در کبودی تاریخ ماندگار است. من که ذهن و زبانم با یاد تو شکفته می شوند، امروز با زبانی شکسته کلماتی سوگوار و اندوهی ژرف در خود می شکنم . در جایی خواندم: مگر می توان پهلوی تو بود و شکسته نبود ؟


رابطه ازدواج و خرسندی در زندگی

تحقیقات جدید علمی نشان می دهد که مردم در روابط متعهد (ازدواج) راضی تر از همسالان تنهای خود می باشند.

با توجه به یک مطالعه جدید توسط روانشناس "سلیا هریس" از دانشگاه مکواری در استرالیا,به نظر می رسد که داشتن یک همسر به انسان کمک می کند تا در بلند مدت خرسند و از نظر ذهنی دقیق تر باشد...



منبع:یاهو


نتیجه ازدواج


نتیجه تنهایی!!!


پیام نویسنده : به این ترتیب باردیگر حقانیت و کارامدی آموزه های دینی ثابت شدند

قیام حجت خدا




به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله سبحانی به این پرسش که قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) چگونه با این دو آیه استدلال می شود، پاسخ داده است:

قرآن کریم مى فرماید: 1. ( ونرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض ونجعلهم أئمّة ونجعلهم الوارثین ). [105] «اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم». مى گویند: این آیه چه ارتباطى به قیام حضرت مهدى دارد؟



پاسخ
پاسخ این است که بررسى آیه با ملاحظه ماقبل و مابعد آن، این مسأله را قطعى مى سازد که قرآن هرگز از یک برنامه موضعى و خصوصى، مربوط به بنى اسرائیل سخن نمى گوید، بلکه بیانگر یک قانون کلى براى همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیت هاست و مى فرماید: ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنان را وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم. این بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. شاهد این مطلب آیه دیگر است:



( ولقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر انّ الأرض یرثها عبادى الصالحون ). [106]«در "زبور"، پس از "تورات" نوشتیم که زمین در آینده از آن بندگان صالح است».
یکى از این نمونه ها حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام و یارانش بعد از ظهور اسلام بود که سرانجام خدا به دست همین گروه دروازه قصرهاى کسرى ها و قیصرها را گشود، و آنان را از تخت قدرت به زیر آورد، و بینى مستکبران را به خاک مالید.

و نمونه گسترده تر، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله مهدى ارواحنا له الفداء است. بنابراین، اگر با این آیه بر ظهور حضرت مهدى استدلال مى کنند در حقیقت نوعى استدلال با ضابطه کلى بر مصداق و مورد است.مفسران معتقدند که آیات قرآن اگر در موردى نازل شد، اختصاص به آن مورد ندارد بلکه در طول زمان، براى خود مصداق پیدا مى کند.


و لذا از امیرمؤمنان(علیه السلام) روایت شده است که در تفسیر آیه فرمود:«هم آل محمد یبعث الله مهدیّهم بعد جهدهم فیعزّهم ویذلّ عدوهم». ( [107])«این گروه آل محمد هستند. خداوند مهدى آنها را پس از زحمت و فشارى که بر آنها وارد مى شود، برمى انگیزد و به آنها عزّت مى بخشد. دشمنانشان را ذلیل و خوار مى سازد».


در حدیثى از امام چهارم، چنین وارد شده است:والذى بعث محمداً بالحقّ بشیراً ونذیراً إنّ الأبرار منّا أهل البیت وشیعتهم بمنزلة موسى وشیعته، وإن عدوّنا وأشیاعهم بمنزلة فرعون وأشیاعه». ( [108])«سوگند به کسى که محمد را به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد که نیکان ما اهل بیت و پیروان ما، به منزله موسى و پیروان او هستند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله فرعون و پیروان اویند(سرانجام ما پیروز مى شویم و آنها نابود مى شوند و حکومت حق و عدالت، از آنِ ما خواهد بود».
***



2. آیه( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین وما أنا علیکم بحفیظ ) . [109]«آنچه خدا براى شما بر جاى نهاده براى شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید و من پاسدار شما و اجبار کننده شما نیستم».حضرت شعیب در این آیه گوشزد مى کند که کم فروشى نکنند و در معاملات به مردم ظلم و ستم روا ندارند. سرانجام یادآور مى شود(«بقیة الله» یعنى سود حلال و اندک که برابر با شرع الهى است براى شما بهتر است).


و در آیه دیگر مى فرماید:( والباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً وخیر أملاً ). [110]«چیزهاى خوب و ماندگار در نزد خدا از نظر پاداش و آرزو بهتر است».آیه یک ضابطه کلى را بیان مى کند که یکى از مصادیق آن، همان است که در مورد قوم شعیب آمده(سود اندک و معامله پاک) این ضابطه در طول تاریخ، مصادیقى دارد. انبیا و اولیا از مصادیق بقیة الله هستند و یکى از مصادیق آن حضرت مهدى(علیه السلام) است که امام باقر(علیه السلام) در مورد او مى فرماید:


«أوّل ما ینطق القائم (علیه السلام) حین یخرج هذه الآیة: ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین ) ، ثم یقول: أنا بقیة الله وحجته وخلیفته علیکم فلا یسلم علیه مسلم إلاّ قال: السلام علیک یا بقیة الله فى أرضه»«نخستین سخنى که مهدى(علیه السلام) پس از قیام خود مى گوید این آیه است: ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین )، سپس مى گوید: منم بقیة الله وحجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچ کس بر او سلام نمى کند، مگر این که مى گوید: السلام علیک یا بقیة الله فى أرضه». ( [111])

درست است که در آیه مورد بحث، منظور از «بقیة الله» سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهى است ولى هر موجود نافع که از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد «بقیة الله» حساب مى شود. تمام پیامبران الهى و پیشوایان بزرگ «بقیة الله» هستند. تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت براى یک قوم و ملت، باقى مى مانند از این نظر، بقیة الله هستند.

همچنین سربازان مبارزى که پس از پیروزى از میدان جنگ، باز مى گردند، آنها نیز بقیة الله هستند. از آنجا که مهدى موعود(عجل الله تعالى فرجه الشریف) آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابى پس از قیام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، یکى از روشن ترین مصادیق «بقیة الله» مى باشد و از همه به این لقب شایسته تر است. به ویژه که تنها باقى مانده پس از پیامبران و امامان است.


منابع

[105] . قصص/ 5.
[106] . انبیاء/ 105.
[107] . غیبت شیخ طوسى، به نقل از نورالثقلین، ج4، ص 11.
[108] . مجمع البیان، ذیل آیه مورد بحث.
[109] . هود/ 86.
[110] . کهف/ 46.
[111] . به نقل از تفسیر صافى، ذیل آیه فوق.

منبع: شفقنا



شیعه یعنی عشق یعنی فاطمه



 درود بر خوانندگان و دانش آموزان

 به لطف بانوی دو عالم,صدیقهء طاهره , زهرای مرضیّه(س)

شعری سروده ام

در باب حیاتی که فاطمه (س)به شریان شیعه  می بخشد

باشد که مقبول درگاه حضرت حق ,

وباعث شفاعت ما در روز جزا توسط این بانوی بزرگوار گردد...

 

 

 

 

شیعه یعنی عشق یعنی فاطمه

شیعه یعنی درد یعنی فاطمه

شیعه یعنی مهر یعنی فاطمه

شیعه یعنی نور یعنی فاطمه

 

فاطمه باشد تمام معنیِ

عاشقی دیوانگی سرگشتگی

فاطمه ,  نوری است دردریای عشق

فاطمه مردی است در دنیای عشق

 

فاطمه هم دختر است هم مادر است

فاطمه هم مادر است هم همسراست

فاطمه یعنی تمام خوب ها

فاطمه یعنی امید خسته ها

 

فاطمه باشد همه شور و نوا

فاطمه باشد نوای عشق ما

فاطمه تو خود حدیث فاطمه

فاطمه یا فاطمه یا فاطمه

 

فاطمه ای مادر خون خدا

فاطمه ای همره شیر خدا

فاطمه ای بنت احمد مصطفی

فاطمه ای خلقت پاک خدا

 

فاطمه ای نام تو شریان دین

پاکی تو افتخار مرد دین

گر که گویم شرحه ای از آن زمان

خون بگریند از دو دیده شیعیان

 

فاطمه تو خود سراپا مذهبی(الگوی واقعی مذهب هستی)

فاطمه , نامت حیات مذهبی(نام تو یک مذهب را زنده نگه میدارد)

فاطمه ای جانِ جانِ جانِ جان

فاطمه ای نور انوار عیان


فاطمه ای من فدای نام تو

فاطمه ای من فدای دین تو

فاطمهجانی بده تا بگذرد

سربلند ازفتنه های این زمان

شیعیان خسته از سختی ره

در هیاهوی درنده مردمان

 


سروده شده توسط :

بنده کوچک خدا شیعه علیّ مرتضی محتاج دعای شما

سید حسن سهیلی فر

بتاریخ هشتم مرداد 1393 هـ.شمسی

و دوم شوال 1435 هـ.قمری


گر نگاهی به ما کند زهرا(س)

 

 


شعردیگری نیز درباره مقام معظم رهبری(دامت برکاته) سروده ام

که بزودی  و بعد از ویرایش آنها را در همین وبلاگ به اشتراک خواهم گذاشت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت




عید فطر، روز چیدن میوه های شاداب استجابت مبارک باد

 

 

استشمام عطر خوش بوی عید فطر از پنجره ملکوتی رمضان

گوارای وجود پاکتان



 صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت...



تعدادی پوستر زیبا با موضوع عید سعید فطر را در ادامه مطلب ببینید...

  ادامه مطلب ...

خسر الدنیا و الآخره

بنام خداوند قهّار

سالروز پیروزی عملیات مرصاد را گرامی میداریم

زمانی که نقشه های منافقان کور دل,

با جان فشانی سربازان مخلص این سرزمین , نقش بر آب شد

یا علی بن ابیطالب

من شخصا خودم موندم....این منافقین چی فکر میکردند... و چقدر توی توهّم بودند

که به کشور خودشان خیانت کرده و لشکر کشی کردند.

براستی که مثل کسانی که در گمراهی خود هلاک شدند

 و خسر الدنیا و الآخره گشتند...

بر این قوم به خوبی صدق می کند!

سید حسن سهیلی فر


القدس لنا

امسال وضع غزه با سال های قبل متفاوت می باشد و ما شاهد کشتاری هستیم که تا کنون سابقه نداشته است، همانطور که موفقیت های مقاومت نیز بی سابقه بوده است. با وجود تمام این جراحات، مردم غزه قدس را فراموش نکرده اند.


امسال وضع غزه با سال های قبل متفاوت می باشد و ما شاهد کشتاری هستیم که تا کنون سابقه نداشته است، همانطور که موفقیت های مقاومت نیز بی سابقه بوده است. با وجود تمام این جراحات، مردم غزه قدس را فراموش نکرده اند

روز جهانی قدس برای تمام آزادگان جهان فرصتی ارزشمند است تا حرف خود را در ازای بدن های قطعه قطعه شده فلسطینیان بزنند.

همزمان با برگزاری مراسم روز قدس در بسیاری از کشورهای جهان، مردم غزه هم اکنون زیر بمباران ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند و جان خود را برای آزادی قدس فدا می کنند.








تصاویر ویرانی خانه های غزه را نیز در ادامه ببینید...